Lofoten-tur

Fire damer på foto-tur

Tekst Kristin Smestad

Endelig kom dagen Wenche, Grethe, Trude og meg (Kristin) hadde ventet på en stund. Tirsdag ettermiddag kom alle til Kjelmoen, Namsskogan kommune og vi lesset over både fotoutstyr og turutstyr i en bil. Kristin hadde en Volkswagen Caravelle 9 seter til disposisjon, med stort lasterom så alt fikk plass (heldigvis). Utrolig hvor mye som blir med i bagasjen når fire damer reiser på tur sammen.. haha
Foto: Kristin
Foto Kristin Smestad

Vi startet fra Kristin kl 18.00 med Løp-Stranda i Bodø som dagens destinasjon, og det fikk ta så lang tid det tok.
Nydelig vær og godt tur humør var en god hjelp når vi måtte kjøre noen omveier og vente litt ekstra der det foregikk veiarbeid, men vi var fremme i Bodø cirka klokka halv to på natta. Det var kaldt klart vær og midnattssola, som ikke alle av oss hadde sett før, skinte om kapp med smilene i fjesene våre over hvor vakkert det var.

Et bilde som inneholder utendørs, gress, vann, natur

Foto Wenche A Dahle.

Vi hadde tenkt å slå opp et telt og sove på feltsenger, men vi var litt trette da vi kom frem, alle hadde vært oppe tidlig på jobb på morgenen og etter en slik lang dag fristet det ikke å sette opp teltet, vi ville bare sove og tenkte at det var så fint der at vi godt kunne sove under åpen himmel.
Det ble litt kjøligere enn vi hadde tenkt, men vi fikk da sovet litt, før vi skulle dra ned til fergeleiet og ta ferge til Moskenes tidlig morgenen etter.

Vi gikk på fergen kl. 0600 og var fremme i Moskenes 9.30 onsdag 10.juni i strålende sol, litt kjølende vind og 4 trønderdamer var i ekstase over hvor vakkert et land vi bor i.
Vi kjørte til Leknes og spiste lunsj og handlet inn litt grillmat og diverse til kveldens måltid, før vi satte kursen mot Tommy Andreassen’s hemmeligstrand, der vi satte opp lavvoen og rigget oss til for en kveld og natt i midnattssolens rike.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, sitter, mann

Foto Kristin Smestad

Tommy og noen flere biofotinger som ikke lot et avlyst årsmøte hindre dem i å ta turen til Lofoten, kom også til stranda, Tommy med lavvo og noen andre med bil og bobil.

Vi trønder damene var litt trøtte etter et døgn med lite søvn så en powernap litt utpå dagen gjorde veldig godt, etter den kom kamera frem for fullt og foto turen ble offisielt åpnet.
Vi fotograferte litt, grillet på stranda, pratet og koste oss sammen med de andre, mens vi ventet på midnattssolens magiske lys.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, telt, felt

Foto Wenche A Dahle

Neste morgen torsdag 11 juni, etter en god natts søvn , drakk vi kaffe og spiste litt før vi begynte å pakke ned lavvoen  og sa et foreløpig ha det bra, til de andre biofotingene, i visshet om at vi skulle treffes igjen og ta en utflukt sammen til Henningsvær  på lørdag.

Tommy hadde gitt oss noen gode tips om hvor vi burde kjøre innom på turen ned til Hamnøy denne dagen. Vi måtte først til Leknes for å handle litt og ferske reker sto også på menyen, vi kan ikke reise til Lofoten uten å spise ferske reker.
Et bilde som inneholder innendørs, person, mat, kvinne

Foto mobil Wenche A Dahle

Da alt var handlet inn og rekene lagt i is i ei stor bøtte, for å holdes kalde (kjempeservice på butikken av ekspeditøren), begynte vi ferden mot Hamnøy.
Første avstikker var Uttakleiv – Haukland stranda. Et bilde som inneholder gress, utendørs, vann, natur

Foto Kristin Smestad

Etter en god fototime eller to på Uttakleiv og Haukland  kjørte vi til Nusfjord, der var det krykkjer oppetter vegger og mange flotte motiv i den eldre delen av Nusfjord. Grethe fikk kyssa en fisk og vi fikk kjøpt oss Kaffe og noe å bite i, hos den gamle landhandelen .
Et bilde som inneholder bygning, hus, lastebil, tre

Foto Grethe Smestad

Et bilde som inneholder bygning, kvinne, holder, stående

Foto Kristin Smestad

Ettermiddagen gikk mot kveld og neste stopp var Hamnøy der vi hadde leid et hus som vi skulle ha som base de neste dagene. Bagasjen ble båret inn og vi rigget oss for en koselig stund med rekene og tilbehøret vi hadde kjøpt, for sulten var vi etter en lang dag ute i sol og vind.
Et bilde som inneholder bord, mat, tallerken, kopp

Foto mobil Grethe Smestad

Fredag 12 juni var avsatt til sightseeing og fotografering i nærområdet, Moskenes, Hamnøy, Reine, Å

Foto Grethe Smestad

Et bilde som inneholder vann, utendørs, natur, innsjø

Foto Wenche A dahle
Et bilde som inneholder vann, utendørs, natur, fjell

Foto Kristin Smestad

Lørdag 13 juni hadde vi avtalt å kjøre sammen med flere så vi fikk to passasjerer til i 9 seteren , Tommy  som var utnevnt til vår kjentmann og turguide  denne dagen, og Rita fra Bodø ble også med i bilen vår, de andre 4 biofotingene kjørte egne biler.
Første stopp var Unstad stranda, der det var litt lite vind denne dagen så det var ikke så mange surfere å se, men noen var ute og prøvde seg i bølgene som var.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, stein, sauer

Foto Wenche A Dahle

Henningsvær var neste stopp , der spiste vi alle en sen lunsj på klatrekafeen  før vi gikk rundt i byen og tok bilder.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, natur, bilvei

Foto Wenche A Dahle

Et bilde som inneholder utendørs, båt, vann, scene

Foto Grethe Smestad

Et bilde som inneholder utendørs, gress, stor, tre

Automatisk generert beskrivelse

Etter Henningsvær kjørte vi noen avstikkere til steder som jeg ikke husker navnet på, men rypa ble fotografert og vi fikk noen andre fugler på brikken også på turen.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, fugl, dyr

Dagen gikk fort over i kveld og vi satte av de to ekstra passasjerene våre på Hemmeligstranda, og noen måtte prøve badevannet på der, før vi kjørte ned til Hamnøy for en siste natt før retur til trøndelag igjen. Et bilde som inneholder utendørs, vann, strand, person

Foto Wenche A Dahle

Et bilde som inneholder vann, utendørs, dyr, fugl

Automatisk generert beskrivelseFoto Kristin Smestad

Et bilde som inneholder person, gress, utendørs, stående

Automatisk generert beskrivelse

Dagene vi tilbrakte i Lofoten ga mersmak, vi hadde nydelig vær hele tiden, møtte blide og trivelige folk, knyttet noen nye bekjentskaper og koste oss på turen, vi kommer tilbake.

En stor takk til Tommy for sin gjestfrihet og for gode tips og vei beskrivelser.

More from Tommy Andreassen
Fotokonkurranse 2024
Nå er det åpnet opp for innsendelse av bilder til første runde...