Klikk på bildene for å se kommentarer og opptaksinfo.
01 - Januar - Med kamera som våpen
Jury: Arne Nævra
Jurykommentar:
Dette var ei runde som ga juryleder en del hodebry (heldigvis) over hvem som skulle på pallen. Det var seks- sju stykker som konkurrerte hardt om de tre plassene. Jeg valgte å ikke premiere reine artsportretter, sjøl om de kan være viktige nok. F.eks. er tiuren utsatt for moderne skogsdrift, leoparden er rødliste osv. Vekten ble lagt på at bildet hadde et klart budskap i retning av dokumentasjon over hva vi mennesker gjør med naturen.
Et veldig sterkt bilde som forteller sitt tydelige språk: plast dreper! Vi har etter hvert sett ganske mange bilder av havsuler som har rester av trålposer og slikt som reirmaeeriale. Ja, også av suler som har blitt drept av dette farlige reirmaterialet. Dette bildet viser alt dette, og attpå til en ravn som kjenner sin besøkelsestid.
Et relativt enkelt bilde, sånn i første øyekast. Men her er både innhold og komposisjon en styrke. Vi kjenner godt til at plastavfall hovedsakelig er et problem ved at det til slutt havner i havet. Bildet viser jo hvor dette ofte havner til slutt: på strendene, ikke minst i Norge. Et bilde som er lett å anvende for illustrasjon til artikler og annet budskap i ord også.
Et uvanlig bilde, der natur og betong møtes. Et sterkt blikkfang av menneskers løsninger som kan gi et håp: at kreativitet og penger brukes på å bevare dette ene treet. Kanskje er det mest en mimikk, en morsomhet fra en ingeniør. Spiller liten rolle; det er et blikkfang som henleder oppmerksomheten på en natur under press, og at vi mennesker bør ta vare på den. Koste hva det koste vil.
Et viktig bilde som forteller om menneskenes virksomhet til de fjerneste steder. Tre bøylepingviner ser på et ekspedislonsfartøy med cruiseturister (Hurtigruta) til Antarktis, og registrerer at det snart kommer andre , store "pingviner" ut av dette skipet. Dvs, de er vel alt ute, slik fotografen er. Et bilde som gir tanker om vår virksomhet. Flotte opplevelser for oss, men det har også en skyggeside.
Et talende bilde av den unge måka som ganske åpenbart har fått slukt en fiskekrok. Rester av snøret henger ut av nebbet. Problematikken i bildet er klar og tydelig: avdanka fiskeredskaper skader og dreper. Et viktig bilde som klart kan brukes i artikler, foredrag eller på sosiale medier for å understreke alvoret.
Vi har sett mange bilder av stygge hogstflater, og der er viktig å dokumentere. Denne ganger har fotografen gjort en morsom og virkningsfull vri. Han eller hun har brukt sterkt vidvinkel/fish eye for å framheve styggedommen. I tillegg er motivet presentert i svart-hvitt, med et lite unntak for himmelen. Dette er et interessant og godt grep som gir bildet enda større kraft.
Helt fra 1970-tallet har vi sett godt gjennomførte, kunstneriske bilder av biler som er hensatt i naturen, og som naturen prøver å ta tilbake igjen. Noen av oss vil huske duoen Sørensen og Bøhmer Olsen som sto mange av disse sterke bildene. Her er det et ekstra poeng: Det står "Norsk Olje AS" på døra. Med andre ord et bilde som forteller om epoker som er over - eller burde være over - på flere plan. Naturen tar tilbake, og en fossilalder som snart er over.
Bildet konkurrerte om en perieplass.
Et av de bedre bildene vi har sett av disse mengdene av plastavfall, hovedsakelig fra fiskeriene våre, som brukes som reirmaeeriale i havsulekokoniene. Et bilde med klart budskap.
Et sterkt bilde av ei isbjørnbinner og ungen hennes. Begge er preget av et liv på land over noe tid. De er skitne i peisen der de er på vei bort fra ei strand med menneskers avfall. Et bilde som kan illustrere klimaendringer, der drivisen minsker og bjørnene i større grad må tilbringe tida på øyene i Arktis. Om bildet er tatt på Svalbard, har Polarinstituttet også vært borti denne binna. Hun har forskernes signatur i øret.
Stæren klamrer seg til en piggtråd. Et bilde med minst to budskap: en fugl i tilbakegang og menneskers konstruksjoner som dreper og skader. Nå er vel ikke stæren den mest utsatte for piggtråd, men budskapet er der, og vi tenker at der kan det da ikke være godt å sitte!
Et viktig bilde av havsulekolonien med de kunstige reirmaterialene. Det var flere bilder med dette motivet i denne runden. Et godt tegn på at naturfotografene er obs på muligheten av å dokumentere dette med kameraet. Bruke det som våpen i naturvernets tjeneste.
Et bilde som godt illustrerer et møte mellom menneske og et vilt dyr. Denne gangen en moskuskalv. Bildet er viktig dokumentasjon i debatten om ferdsel på Dovre, også av naturfotografenes virksomhet for bilder av et ettertraktet motiv. Dette bildet er imidlertid lite provoserende; det er åpenbart en nysgjerrig moskus som kommer til leiren på besøk.
Et fint bilde med et viktig budskap: pass dere for påkjørsel av elg og andre ville dyr. Skogens konge virker ganske uanfekta her og ser ut til å krysse veien i et rolig tempo. Bildet er godt egnet til å illustrere skriftlige budskap fra Statens Vegvesen, Trygg Trafikk og andre.
Et flott bilde som lenge konkurrerte om premiering. En ape med ei plastflaske. Ikke akkurat en naturlig gjenstand, men som likevel er over alt i naturen der mennesker ferdes. Et bilde som forteller et godt budskap, selv om ikke alle tenker på det umiddelbart uten en medfølgende tekst. I tillegg har bildet er fin komposisjon - med en hvelving i snøen over apen, og setter dyret i sentrum av historien.
Dette er også et bilde som konkurrerte sterkt for premiering. Et sterkt bilde av ei havsule som høyst sannsynlig har måttet bøte med livet pga plastavfall i naturen. Et bilde som forteller om dyr i lidelse, og gir klare budskaper.
Et av de reineste og "enkleste" bildene i konkurransen. Ingen forstyrrende elementer, bare et klart budskap: her ligger det noe etter oss mennesker! Plastavfall som to plasttråder i to farger, nesten i et dandert mønster. Dandert eller ikke; det spiller liten rolle. Det er et klart og enkelt og tydelig budskap.
Dette bildet, høyst sannsynlig fra Svalbard, er en god dokumentasjon på tidligere, menneskelig aktivitet på øygruppa. Bildet går rett inn i debatten om opprydding eller fredning. Er det søppel - eller er det verneverdig industrihistorie? Et velegnet bilde som kan brukes i flere artikler, debatter og foredrag.
Dette bildet konkurrerte lenge om en premiering. Vi har sett det før, men det er like sterkt. Et dyr som lider av menneskenes etterlatenskaper. Fint bilde å bruke i kampanjer mot gamle gjerder, piggtråder og annet skrot som står igjen i naturen.
Et sterkt bilde som både forteller om nostalgi og menneskers etterlatenskaper. Ikke minst forteller det om naturen som gjør alt den kan for å restaurere seg sjøl. Sende rust og trær for nedbryting av dette fremmedelementet i naturen. Et bilde som kan konkurrere i mange klasser.